Ananás – liek, pochutina aj afrodiziakum

Ananás (Ananas comosus)

Voňavé a pekné ovocie, ktoré môže dorásť až do trojkilogramovej hmotnosti, je rovnako skvelá dekorácia ako chutné a zdravé jedlo. Viete, kedy je najvhodnejší čas na jeho konzumáciu a v akom množstve si ho môžeme dopriať?

Zdravá abeceda z ovocia a zeleniny. A ako ananás

ananas

Postúpme v našej abecede o krok ďalej a po zelenine si zmeňme chuť na ovocie. Už vieme, že avokádoartičoky majú pre ľudský organizmus veľmi blahodarný vplyv. Tentokrát zaostrime na ananás a dozvieme sa, čo nám ponúka okrem krásneho vzhľadu a príjemnej chuti.

Ako spracovať artičoky

1051_big

Dužinatý plod obľúbený najmä v oblasti Stredomoria poznáme v našich končinách väčšinou ako chutnú prílohu na pizzu. Mnohí sme artičoky možno ešte nikdy v surovom stave nevideli.

Vedeli ste, že sa môžu konzumovať aj samostatne? Pozrite si niekoľko návodov na spracovanie tejto výnimočnej zeleniny.

Pripravte si šalát z pečeného kurčaťa

salat_tit

Aj vám občas zostane v chladničke zvyšok pečeného kurčaťa (od nedele) a nemá ho kto dojesť? Ak vám táto situácia nie je ani náhodou cudzia, ponúkame tip na veľmi chutný šalát, ktorý padne rovnako dobre ako večera či studený obed.

Zdravá abeceda z ovocia a zeleniny. A ako artičoky

articoky-9450-i9450w400h300xyz1001

V predchádzajúcej časti nášho seriálu o zdravých daroch z prírody sme predstavili avokádospôsoby jeho využitia. Ešte stále zostávame pri prvom písmenku abecedy a dnes sa zameriame na zeleninu pochádzajúcu zo severnej Afriky. V súčasnosti sa pestuje najmä vo Francúzsku, Grécku, Portugalsku a Izraeli. Artičoky.

Táto astrovitá rastlina s pekným fialkovým okvetím omladzuje bunky, chráni pečeň a veľmi účinne podporuje vyplavovanie žlče z pečene.

Pár tipov na spracovanie avokáda

ae78a3e874_70440305_o2

Toto tropické kôstkové ovocie môžeme použiť do nátierok, ako súčasť šalátov, prílohu k rybám, ako základ do polievok či omáčiek, konzumovať ho surové alebo tepelne upraviť. Možností je veľa, my ponúkame len pár vybraných tipov.

Zdravá abeceda z ovocia a zeleniny. A ako avokádo

Avokádo

V nasledujúcej sérii článkov si predstavíme dary z prírody, ktoré nám pomôžu udržať si alebo aspoň podporiť zdravie nášho organizmu. Našim cieľom je poukázať na to, že primeraná váha nie je len o diétach. Poznáme to, zjeme všetko, na čo máme chuť a potom sa trápime s chudnutím. Ruku na srdce, mnohým z nás úplne stačí postavu si udržiavať.

Sacharidová diéta

Sacharidová diéta

Sacharidová diéta, hoci môže znieť lákavo, nejde v nej o zvýšený príjem sacharidov, ale bohužiaľ práve naopak. Sacharidy sú znížené na minimum, rovnako tak tuky. Jediné, čoho je viac, sú bielkoviny. Ideálnym typom sacharidovej diéty je kulturistická sacharidová diéta, ktorá strieda dni s vyšším a nižším príjmom sacharidov a umožňuje formovať postavu. Sacharidovou diétu v klasickej forme je vhodné držať niekoľko týždňov, max. však jeden mesiac. Zhodiť možno pomerne úspešne niekoľko kilogramov, v niektorých prípadoch až 10 kg.

Chirurgické riešenia obezity

Chorobná obezita je veľmi nebezpečná. Ak si s ňou nevie človek poradiť, nič už nezaberá, môže sa riešiť problém aj chirurgicky. Na Slovensku sa vykonávajú dva typy chirurgického riešenia problému obezity – bandáž žalúdka (vratná operácia) a rukávová resekcia žalúdka (nevratná operácia). Viac o týchto dvoch zákrokoch hovorí na videu Ľubomír Marko – primár Oddelenia miniinvazívnej chirurgie a endoskopie FNsP F.D.Roosevelta v Banskej Bystrici.

Zloženie stravy pri redukčnej diéte

Celkové množstvo prijatej energie potravinami by malo odpovedať typu zvolenej redukčnej diéty.

Bielkoviny – príjem pri redukčných diétach by mal byť o niečo vyšší než obvykle, mali by tvoriť približne 25 % z celkového energetického príjmu, čo zodpovedá 0,8 – 1,1g na 1 kg ideálnej hmotnosti jedinca. Hlavný zdroj bielkovín by malo tvoriť netučné mäso, nízkotučné mliečne výrobky a strukoviny.

Tuky – ani pri redukčných diétach nemožno úplne vylúčiť, ich podiel v celkovom energetickom príjme by mal tvoriť max. 25 %. Dôležité je ich optimálne zloženie a pomer. Podiel mastných kyselín v strave by mal byť 1/3 (SUFA), 1/3 (MUFA ), 1/3 (PUFA).