Sacharidová diéta

Sacharidová diéta

Sacharidová diéta, hoci môže znieť lákavo, nejde v nej o zvýšený príjem sacharidov, ale bohužiaľ práve naopak. Sacharidy sú znížené na minimum, rovnako tak tuky. Jediné, čoho je viac, sú bielkoviny. Ideálnym typom sacharidovej diéty je kulturistická sacharidová diéta, ktorá strieda dni s vyšším a nižším príjmom sacharidov a umožňuje formovať postavu. Sacharidovou diétu v klasickej forme je vhodné držať niekoľko týždňov, max. však jeden mesiac. Zhodiť možno pomerne úspešne niekoľko kilogramov, v niektorých prípadoch až 10 kg.

Vďaka kontrole sacharidov v strave, zníženej konzumácii tukov a zvýšenému podielu bielkovín je určená predovšetkým pre športovcov, ktorí potrebujú budovať svalovú hmotu, zvýšiť fyzickú kondíciu a aktívne trénovať. Každopádne vďaka vypusteniu vysokokalorických potravín je vhodná i pre redukčnú kúru. Spoločne s vhodným cvičením totiž nedochádza ku strate svalov, ale naopak spaľovaniu tukových vankúšikov.

Z dôvodu zníženia množstva hlavných energetických zložiek stravy a aktívneho pohybu dochádza k úprave pomeru medzi príjmom a výdajom energie. Navyše za pridanie vyššieho obsahu bielkovín sa spaľujú tuky a buduje svalovina.

Najmä pri sacharidovej diéte určené pre športovcov a kulturistov sa pomery živín menia v jedálničku každý deň, aby korešpondovali s prirodzenými fyziologickými pochodmi organizmu pri cvičení a aby bol dosiahnutý čo najviditeľnejší výsledok. Odporúčané sú hlavne kvalitné bielkoviny (ľubovoľné mäso), z tukov maslo a olivový olej, zo sacharidov ovocie, klasické sladkosti v minimálnej miere.

Obmedzené sú všetky jednoduché cukry (všetky sladkosti s cukrom), vhodné je len ovocie. Tuky sú na minimu, väčší príjem platí len pre bielkoviny. Úplne nevhodné sú údeniny a alkohol.

pozitíva sacharidovej diéty

  • Dni s povolenými sacharidmi. Diéta zahŕňa dni so sacharidmi a bez nich. Preto keď máme chuť na sladké, môžeme ju bez obáv skrotiť v niektorom z ďalších dní, kedy je to dovolené.
  • Rýchly úbytok váhy. Pri obmedzení sacharidov a tukov a dodržaní ďalších podmienok diéty možno zhodiť ľubovoľné množstvo kilogramov.
  • Budovanie svaloviny. Vďaky obmedzeniu cukrov a zvýšení bielkovín dochádza k úbytku tukov a pri vhodnom cvičení i budovaní a spevňovaní svalového tkaniva.
  • Pravidelná strava a žiadny pocit hladu. Jedia sa malé porcie, ale zato častejšie. To vedie k správnemu tráveniu a zamedzeniu pocitov hladu.

negatíva sacharidovej diéty

  • Nedostatok sacharidov a chuť na sladké. V niektorých dňoch diéty sú celkom zakázané všetky cukry, čo vedie k ich nedostatku v tele, a tým pádom k únave a neskrotnej chuti na sladké.
  • Jo-jo efekt. Pokiaľ od diéty náhle upustíme, pôjdu kilá nezadržiteľne hore.

Ak nechceme budovať svaly, ani netrénujeme na profesionálne športové výkony, ale len potrebujeme redukovať váhu, jedálniček môžeme upraviť tak, aby vyhovoval lepšie našej individualite. Môžeme teda pridať trochu sacharidov tam, kde chýba, a naopak ubrať bielkoviny tam, kde sú naviac. Rovnako tak jo-jo efektu sa môžeme vyhnúť tým, že jedálniček vhodne zmeníme už natrvalo.

Odporúčte tento obsah cez službu: