Zdravá abeceda z ovocia a zeleniny. A ako artičoky

articoky-9450-i9450w400h300xyz1001

V predchádzajúcej časti nášho seriálu o zdravých daroch z prírody sme predstavili avokádospôsoby jeho využitia. Ešte stále zostávame pri prvom písmenku abecedy a dnes sa zameriame na zeleninu pochádzajúcu zo severnej Afriky. V súčasnosti sa pestuje najmä vo Francúzsku, Grécku, Portugalsku a Izraeli. Artičoky.

Táto astrovitá rastlina s pekným fialkovým okvetím omladzuje bunky, chráni pečeň a veľmi účinne podporuje vyplavovanie žlče z pečene. Všetko to spôsobuje látka cynarín, ktorá ako bonus k ostatným pozitívnym vplyvom znižuje hladinu cholesterolu v krvi a je dobrou prevenciou proti tvorbe žlčníkových kameňov.

Nedostatočná činnosť pečene môže spôsobovať nevoľnosti a nadúvanie. V takomto prípade je vraj veľmi dobré použiť artičoky. Literatúra uvádza, že je dobré použiť ich aj pri tráviacich poruchách. Obsahujú vitamíny skupiny B, vitamín C, karotén, železo a horčík.

Pre zaujímavosť:

Artičoky zvyšujú produkciu žlče. Jednou z úloh žlče je prenášať toxíny do čriev, kde už môžu byť vylúčené. Podľa výskumov artičoky zvyšujú tok žlče o 127% asi 30 minút po zjedení.

Obsahujú antioxidanty. Štúdie v Tübingene v Nemecku dokázali, že poškodenie pečene spôsobené voľnými radikálmi sa významne znižuje, ak je podávaný artičokový koncentrát. (zdroj: maser.sk)

V obchodoch máme k dispozícii čerstvé aj konzervované plody. Pri nákupe čerstvých treba dávať pozor na hnednúce listy, je to znak ostarnutého plodu. Najkvalitnejšie sú pevné, plné puky. Farba môže byť biela, zelená či fialová.

Pokiaľ neviete zohnať čerstvé, pokojne siahnite po konzervovaných. Napriek nižšiemu obsahu vitamínov liečivá funkcia cynarínu zostáva zachovaná aj v tejto forme.

Vo veľmi krátkom čase uverejníme pár tipov na ich spracovanie. V ďalšom pokračovaní seriálu sa zameriame na ananás.

 

Odporúčte tento obsah cez službu: